پایگاه خبری بهگزین (ویژه لوازم خانگی و آشپزخانه)
دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها
سه شنبه 26 آبان 1394 :: نویسنده : بهگزین

باسمه تعالی

 یكی از اهداف مطرح شده در ایجاد پایگاه خبری بهگزین ،فرهنگ سازی در خصوص مصرف كالای ایرانی است.

 در این زمینه صحبت ها و نوشته های مختلفی از جانب افراد متعددی مطرح شده است. آنچه در این جا می خواهیم اشاره كنیم اینست كه به نظر می رسد در برخورد با كالای ایرانی با با چند  دسته كالا مواجه می شویم كه می توان به شرح زیر بیان نمود:

1.       كالای ایرانی كه كیفیتش از نوع خارجی بهتر و قیمت آن ارزان تر نوع خارجی

2.       كالای ایرانی كه كیفیتش از نوع خارجی بهتر و قیمت آن مشابه نوع خارجی

3.       كالای ایرانی كه كیفیتش از نوع خارجی بهتر و قیمت آن گرانتر نوع خارجی

4.       كالای ایرانی كه كیفیتش مشابه نوع خارجی و قیمت آن مشابه نوع خارجی

5.       كالای ایرانی كه كیفیتش مشابه نوع خارجی و قیمت آن گرانتر نوع خارجی

6.       كالای ایرانی كه كیفیتش مشابه نوع خارجی و قیمت آن ارزانتر نوع خارجی

7.        كالای ایرانی كه كیفیتش از نوع خارجی كمتر و قیمت آن ارزانتر نوع خارجی

8.       كالای ایرانی كه كیفیتش از نوع خارجی كمتر و قیمت آن مشابه نوع خارجی

9.       كالای ایرانی كه كیفیتش از نوع خارجی كمتر و قیمت آن گرانتر نوع خارجی

اما به نظر می رسد با در حال حاضر با یك مورد خاص نیز روبرو هستیم و آن اینست كه تولید كننده ایرانی با اینكه محصول با كیفیتی تولید می كند به علت اینكه در داخل رغبت به محصول ایرانی كم است ،مجبور است كالای خود را كالای خارجی  معرفی كند.این عمل تولید كننده نشان از یك وضعیت خاص فرهنگی در كشور است .

 جملات زیر بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) در اجتماع پرشور زائران حرم مطهر رضوی در روز اول فروردین ماه 1391 است که پرده از یک آسیب مهم اجتماعی در زمینه فرهنگ مصرف بر می دارد، آسیبی که بی توجهی به آن می تواند راهبرد حمایت از تولید ملی در عرصه مصرف را با مشکل رو به رو کند.

«.... این تفاخر غلطی است که ما مارک های خارجی را در پوشاکمان، در وسایل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمره، در خوراکی هایمان ترجیح بدهیم به مارک های داخلی در حالی که تولید داخلی در خیلی از موارد بسیار بهتر است. من شنیدم پوشاک داخلی را که در بعضی از شهرستان ها تولید می شود، می برند مارک خارجی می زنند، بر می گردانند. اگر همین جا بفروشند ممکن است خریدار ایرانی رغبت نکند اما چون مارک فرانسوی دارد، خریدار ایرانی همان لباس را همان کت و شلوار را همان دوخت را انتخاب می کند، این غلط است.»**

حال با توجه به چنین آسیب مهمی این سوال مطرح می شود که چگونه می توان این نگرش نادرست جامعه را نسبت به کالاهای داخلی اصلاح کرد؟ اساسا چرا و به چه دلایلی فرهنگ مصرف طی سال های گذشته به چنین وضعیتی دچار شده است؟ آیا بی توجهی به تبلیغات و ترویج استفاده از کالاهای داخلی در این امر دخیل بوده است یا این که فقدان نظام اقتصادی کارآمد و مشتری مدار و کم توجهی به مصالح کلان جامعه در امر تجارت و بازرگانی این شرایط را به وجود آورده است؟

آیا مشكل عدم اعتماد به نفس ملی كه متاسفانه از دوران قاجار توسط بعضی از حاكمان و برخی از روشنفكران غربزده ترویج شده و هر موضوع مثبت را در غرب جستجو كرده و مشابه سازی با غرب را تشویق و تبلیغ می كردند ،هنوز باقی است و فرهنگ مصرفی كشور را تحت سیطره خود دارد؟

در این شرایط وظیفه سیاستگذاران اقتصادی و فرهنگی چیست؟ تولید کنندگان و مصرف کنندگان آگاه به این موضوع چه وظیفه ای دارند؟ آیا صرف ترویج مصرف کالاهای داخلی، مشکل را حل می کند یا به این موضوع باید با دقت بیشتری نگریست و برنامه همه جانبه ای برای آن داشت؟

یكی از اهداف پایگاه خبری «بهگزین» پرداختن به این معضل است و امید است با همكاری افراد صاحب نظر در این خصوص بتوان گامی مفید برای رفع این مشكل برداشت.

*مهدی دولت یار- مدیرمسئول

**   http://farsi.khamenei.ir

 





نوع مطلب : یادداشت، 
برچسب ها : مصرف، كالای ایرانی، فرهنگ، مارك،
لینک های مرتبط : بهگزین،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو