پایگاه خبری بهگزین (ویژه لوازم خانگی و آشپزخانه)
دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها
آن‌طور كه از شواهد بازار برمی‌آید فروشندگان برای مشتریان در بازارهای مختلف فرش قرمز پهن كرده‌اند.

مدتی‌است كه اخبار ارزانی در بازار پیچیده است، راست یا دروغ هم تاثیر روانی خود را بر بازار گذاشته است.  « زمانی بود كه خانواده‌ها از ترس گران شدن قیمت لوازم خانگی جهیزیه را از دوسال قبل خریداری كرده و در انبار نگه می‌داشتند، اما حالا بازار تعادل خود را به دست آورده و نیازی به عجله در خرید نیست.» در میان همه اخبار گرانی كه تاكنون و البته پیش از لغو تحریم‌ها شنیده می‌شد، محمد طحانپور در گفت‌و‌گو با «قانون» می‌گوید: « به زمانی رسیده‌ایم كه اعتماد به وجود آمده است، نیازی نیست كالایی را خرید و در پستوی خانه پنهان كرد و عروس‌ خانم‌ها بدانند كه حالا زمان مناسبی برای خرید جهیزیه است.»  طحانپور علت به وجود آمدن تعادل در بازار لوازم خانگی را از میان رفتن تقاضای كاذب در این بخش می‌داند. او بر این باور است كه مردم هم یاد گرفته‌اند تنها باید برای رفع  نیاز خود خرید كنند و نه بر اساس هیجان بازار.  او ادامه می‌دهد: قیمت‌ها روال طبیعی خود را طی می‌كند سال‌های قبل رونق دلالی بود و هیچكس در حوزه خودش كار نمی‌كرد. او با اطمینان می‌گوید: «مردم به جایی رسیده‌اند كه می‌دانند نباید نگران افزایش نجومی‌قیمت لوازم خانگی در بازار  باشند
    فروش خوب كولرهای گازی 

به گفته طحانپور نمونه رونق بارز لوازم خانگی فروش خوب  كولرهای گازی است،  این كولرها وارداتی هستند و ایران هنوز به تكنولوژی ساخت آن دست پیدا نكرده است. در زمستان امسال هم به نظر می‌رسد  آب گرمكن و پكیج‌ها فروش خوبی داشته باشند
  تولید كنندگان بازار هدف نداشتند 

به گفته این دست اندركار بازار، تولید كنندگان  تا كنون بازار هدف نداشتند. به این مفهوم كه تنها به تقاضای كاذب در بازار پاسخ می‌دادند و به همین علت نیز در همین زمان تحریم‌ها بسیاری از واحدهای تولیدی از گردونه خارج شدند. حالا بازار منطقی شده است و  اگر این حالت ادامه پیدا كند اقتصاد ما درست می‌شود
وی در این موارد مثال هم می‌زند و می‌گوید:  در راستای همین تقاضاهای كاذب  بسیاری از كارخانجاتی كه بدون بررسی نیاز بازار تولید می‌كردند ورشكست شدند مانند  آب معدنی،  فرش ماشینی یا... حالا دلال بازی در این بازار كم شده است. در بازار سكه و ارز نیز همین اتفاق رخ داد.  سكه و ارز را ببینید چه خبر بود كاسب و دانشگاهی همه دلال شده بودند البته مقصر هم نبودند چرا كه یك نااطمینانی در اقتصاد ایران وجود داشت.  
   افزایش قیمت عجیب است 

به گفته رئیس اتحادیه تا كنون كه افزایش قیمت در بخش لوازم خانگی  نداشته‌ایم در آینده هم اگر كسی گفت می‌خواهم افزایش قیمت  دهم باید به حرف او شك كرد. تا حالا اگر بهانه تحریم‌ها بود دیگر بهانه ای وجود ندارد.  حتی پیش بینی‌ كاهش قیمت‌ها از پایان سال به بعد بسیار قوی است. اگر مواد اولیه ارزان به تولید كننده برسد قطعا خودش قیمت را كاهش می‌دهد
سیاست دولت این است كه در این اوضاع نمی‌گوید چون آشتی كرده است واردات را افزایش دهد. دولت می‌داند كه باید تكنولوژی در این مملكت بیاید.  به گفته او ادعا هم نباید داشته باشیم؛ طبیعی است فعلا  نمی‌توانیم لوازم خانگی بوش باشیم اما می‌توانیم از تكنولوژی آنها استفاده كنیم.  باید آنها در این مملكت سرمایه‌گذاری كنند.  هیچ اشكال ندارد بوش تولید كنیم مثل كاری كه تركیه انجام دهد.  
  لغو تحریم لوازم خانگی بعد از نشست نیویورک

رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی پیش از این  با اشاره به نتایج مثبت حاصل از نشست سازمان ملل در نیویورک همچنین از ورود ماشین‌آلات ساخت کشور‌های مختلف برای تولید لوازم خانگی با برند معروف به ایران بعد از لغو بعضی تحریم‌ها خبر داد.محمد طحان‌پوربا اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی در سال قبل،  اظهار داشت: البته به دنبال کاهش قیمت دلار در دو ماه قبل شاهد کاهش‌ قیمت‌ها در این بازار هستیم. وی قاچاق لوازم خانگی از مرزهای بانه را مورد انتقاد قرار داد و افزود: از آنجایی که هیچ گونه کنترلی بر روی این محصولات صورت نمی‌گیرد به طور معمول از کیفیت پایینی برخوردارند ضمن اینکه هیچ گونه خدمات پس از فروشی شامل آنها نمی‌شود. وی معتقد است که کنترل این نوع قاچاق کار سختی نیست و اگر مدیریت تازه گمرک با اتحادیه و انجمن لوازم خانگی همکاری کند کاهش این نوع قاچاق برخلاف محصولاتی مانند لوازم آرایشی کار چندان دشواری نیست. رئیس اتحادیه لوازم خانگی در بخش دیگری از سخنان خود از تسهیل واردات لوازم خانگی خبر داد و گفت: برای رشد این صنعت در کشور باید یک بازار رقابتی ایجاد شود تا تولید‌کنندگان در یک بازار انحصاری فعالیت نکنند و به حقوق مصرف‌کننده توجه بیشتری داشته باشند. وی اضافه کرد: متاسفانه در هنگام افزایش قیمت دلار شاهد بودیم که برخی از تولیدات ایرانی که از وابستگی کمتری به واردات برخوردار بودند افزایش چشمگیری را در بهای محصولات خود اعمال کردند. طحان‌پور از فراهم شدن امکان ثبت سفارش لوازم خانگی با گشایش «ال.‌سی» ۳۰ درصدی خبر داد و افزود: این تصمیم ظرف روزهای آینده عملیاتی خواهد شد. رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی با اشاره به نتایج مثبت حاصل از نشست سازمان ملل در نیویورک همچنین از ورود ماشین‌آلات ساخت کشور‌های مختلف برای تولید لوازم خانگی با برند معروف به ایران بعد از لغو بعضی تحریم‌ها خبر داد و گفت: یک کارخانه ایتالیایی و یک کارخانه کره‌ای برای تولید یخچال فریزر، مایکروویو، ظرفشویی، جاروبرقی و لوازم برقی دیگر راه‌اندازی شده‌اند و دو برند لوازم خانگی ترکیه‌ای در راه هستند. یک کارخانه کره‌ای نیز در حال نصب تجهیزات برای راه‌اندازی کارخانه است و تا پایان سال جاری، محصولات آنها با نام برند خودشان وارد بازار خواهد شد. وی افزود: این اتفاق طبیعی است که در ابتدا مونتاژ این کالاها در کشور صورت گیرد و پس از آن سازندگان داخلی در ساخت این کالاها مشارکت داشته باشند. پژو نیز در ابتدا فقط مونتاژ می‌شد، اما پس از گذشت زمان مناسب، بسیاری از قطعات آن در کشور
 ساخته شد.

  کاهش سود کسبه به حداقل ممکن

طحان‌پور قیمت لوازم خانگی در شرایط فعلی بازار را مناسب ارزیابی و تصریح کرد:  تعداد بالای کسبه موجب شده تا حاشیه سود اصناف در تمام حوزه‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد، به‌عنوان مثال سود یک واحد صنفی از فروش یک تلویزیون 5/2 میلیون تومانی تنها ٥٠‌هزار تومان و حتی کمتر است.  او یادآورشد:  هم اکنون بهترین زمان برای خرید است و مردم فرصت را از دست ندهند. در این زمینه بررسی‌های میدانی حاکی از تثبیت قیمت‌ها در مقایسه با مدت مشابه ‌سال گذشته است. در عین حال لوازم خانگی تولید داخل و خارج اختلاف قیمت چندانی در بازار نداشته، اما تقاضا همچنان برای خرید کالای خارجی بالاست.
   فروشندگان کالا چه می‌گویند

با این وجود فروشندگان لوازم خانگی نظرات متفاوتی نسبت به رئیس اتحادیه خود داشتند. آنها تاكید  کردند که نباید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت و تا وقتی که جنس با قیمت قبلی در انبار موجود است آنها راضی به فروش کالای خود زیر قیمت خرید نمی‌شوند. «محمدی» یکی از فعالان بازار در خیابان امین‌حضور درباره تأثیر تحولات سیاسی بر بازار لوازم خانگی معتقد است که این تأثیر در بلندمدت اثر خود را نشان خواهد داد. او فاصله زمانی این اثرگذاری فروش را حداقل تا ٦ ماه آینده دانست و تأکید کرد که تأثیر تحولات سیاسی و لغو تحریم‌ها در بلندمدت بوده و درحال حاضر نمی‌توان روی آن حساب کرد. اما یکی دیگر از کسبه خیابان جمهوری که به فروش تلویزیون مشغول است، در مورد تأثیر لغو تحریم بر وضع بازار می‌گوید:  در زمان تحریم، کالا باید از کشور اصلی مانند ایتالیا به یک کشور دیگر اروپایی و از آنجا به امارات و از آن‌جا به ایران حمل می‌شد که خود این مسئله قیمت کالا را افزایش می‌داد و اکنون احتمال کاهش قیمت‌ها با حذف واسطه‌ها وجود دارد. او با تأکید بر این‌که در هر زمان باید حمایت از تولیدات ملی اولویت اول دولت باشد، اظهار داشت:  وقتی به مردم اعلام می‌شود کالای ایرانی بخرند ولی بیلبوردهای شهر و تمام روزنامه‌های کثیرالانتشار تبلیغ کالای خارجی و سفر به خارج از کشور دارند اصلا نمی‌توان مردم را به خرید کالای داخلی تشویق کرد.
  آنها بر این باورند که می‌توان از ظرفیت، تکنولوژی و نام برندها برای سرمایه‌گذاری مشترک در شرایط جدید استفاده کرد که هم اشتغالزایی در پی دارد، هم قیمت‌ها کاهش می‌یابد و هم جنس باکیفیت با کالای قاچاق چینی جایگزین می‌شود و مردم می‌توانند کالای باکیفیت تهیه کنند.


تعرفه واردات لوازم خانگی دو برابر شد 
براساس کتاب مقررات صادرات و واردات سال 93 تعرفه واردات کلیه لوازم خانگی دو برابر شده است.  به گزارش ایسنا، سال گذشته تعرفه واردات لوازم خانگی بین 35 تا 55 درصد بوده است که این رقم بین اقلام مختلف لوازم خانگی متفاوت است امسال تعرفه واردات این کالاها دو برابر شده و براساس نوع کالا تعرفه واردات آن بین 70 تا 110 درصد شده است. براین اساس این احتمال وجود دارد که لوازم خانگی طی ماه‌های آینده با افزایش قیمت مواجه شود.  لوازم خانگی از کالاهای اولویت 10 است که واردات آن‌ها با ارز متقاضی و پرداخت سود گمرکی دو برابر از ابتدای سال جاری آزاد شده است. در حال حاضر لوازم خانگی که با تعرفه دو برابری وارد می‌شوند تا چهار ماه آینده به بازار می‌رسد و این احتمال وجود دارد که قیمت لوازم خانگی در بازار افزایش داشته باشد.  البته در حال حاضر افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار محسوس نیست زیرا هیچ کالایی از این گروه با تعرفه دو برابر هنوز وارد بازار نشده است.  در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: دولت به اسم حمایت از تولید داخلی عوارض واردات و گمرکی کالاهای اولویت 10 که شامل لوازم خانگی نیز می‌شود را دو برابر کرد که این موضوع به ضرر مصرف‌کننده تمام شد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بهتر است عنوان مصرف‌کننده را از نام خود حذف کند.





نوع مطلب : گزارش، 
برچسب ها : اتحادیه لوازم خانگی، واردات، مصرف، ركود، كاهش قیمت،
لینک های مرتبط : صدار نیوز،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic