پایگاه خبری بهگزین (ویژه لوازم خانگی و آشپزخانه)
دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها
بازار لوازم‌خانگی در طی ماه‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله کاهش تقاضای مؤثر، با رکود مواجه شده  است.

به گزارش پایگاه خبری بهگزین به نقل از خبرگزاری فارس، مراکزخرید و فروش لوازم خانگی متأثر از این رکود، خالی از خریدار شده و حتی فروش‌های اقساطی و طرح‌های ویژه فصلی نیز نتوانسته رونقی به این بازار ببخشد.

حتی این روزها نیز که رفته‌رفته، فصل سرما فرا رسیده و به سنت هر ساله باید شاهد ایجاد تقاضا برای خرید لوازم گرمایشی باشیم نیز خریداری در بازار لوازم‌خانگی تردد نمی‌کند.

کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بازار:
فروشندگان  دلیل این اتفاق را کاهش قدرت خرید قاطبه جامعه می‌دانند و معتقدند، در وضعیتی که درآمد ماهانه مردم، باز زحمت کفاف هزینه‌های جاری را می‌دهد، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند خرید کالاهای با دوامی نظیر لوازم‌خانگی را تا آنجا که ممکن است به تعویق اندازند.

از دیگر سو، تقاضای لوازم‌خانگی ارتباط مستقیمی با نرخ ازدواج در جامعه داشته و کاهش این نرخ در سال‌های اخیر و خصوصاً در وضعیت فعلی به دلایل متعدد، مشهود بوده و آن دسته از زوج‌هایی نیز که اقدام به ازدواج می‌کنند؛ تلاش دارند تا با حداقل هزینه به خرید جهیزیه و وسایل منزل بپردازند و همین مسأله موجب رکود در بازار شده است.

به گفته یکی از مغازه‌داران لوازم خانگی، دیگر عامل عدم استقبال از خرید وسایل گرمایشی در هفته‌های اخیر، نوسانات نرخ ارز و افزایش یک‌باره قیمت‌ها است که خریداران را سردرگم کرده است.

عدم موفقیت طرح‌های حمایتی دولت:
رکود بازار لوازم‌خانگی از جمله مواردی است که صنایع را با چالش جدی مواجه کرده و دلیل آن، سهم مناسب تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی در بازار است. سیاست‌های دولت در ایجاد رونق در این بازار نیز تا کنون نتیجه مثبتی در بر نداشته و حتی طرح خرید کالای ایرانی نیز پس از تغییرات متعددی که بر آن اعمال شددر عمل طرحی ناقص و بی‌نتیجه تبدیل شد.

در این طرح که ابتدا قرار بود اقدامی در جهت تزریق مستقیم نقدینگی به کارخانه‌ها و تحریک تقاضای عمومی باشد؛ به دلیل عدم تأمین اعتبارات، دسترسی چندانی برای مردم ایجاد نشد و به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کشور، « ادامه خرید با کارت‌های اعتباری منتفی شده است و بانک مرکزی نه امکان و نه اعتقادی به خرید با کارت‌های اعتباری ندارد .»

واضح است که تحریک تقاضا بدون در نظر گرفتن تسهیلات ارزان و کافی راه به جایی نمی‌برد و دولت برای تحریک تقاضا در بازار لوازم‌خانگی باید به تجارب موفق کشورهای دیگر نظیر چین و کره جنوبی مراجعه کند. در این کشورها در زمان رکود سال 2008، دولت به عنوان یک واسطه پر قدرت وارد عمل شد و با برقراری نظام فروش اقساطی ارزان، توانست ظرف 6 ماه، نقدینگی مناسبی را به کارخانه‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی تزریق کند.

در حال حاضر انتقاد اصلی که در رابطه با طرح کارت خرید، بالا بودن نرخ سود آن و عدم واریز مبلغ تسهیلات به حساب تولیدکننده است.




نوع مطلب : گزارش، 
برچسب ها : قدرت خرید، رکود،
لینک های مرتبط : فارس،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic