پایگاه خبری بهگزین (ویژه لوازم خانگی و آشپزخانه)
دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها
تقویت تولید و اقتصاد کشور و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار که این روزها از سوی همه مسئولان مطرح می‌شود، در گرو موضوعی است که در تمام این سال‌ها مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار بهگزین به نقل از ایسنا، موضوع فروش اجناس و کالاهای ایرانی با برندهای خارجی در داخل و خارج کشور بحث دیروز و امروز نیست و در کشور ما عقبه‌ای طولانی دارد؛بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران که امروزه از رواج این اقدام گلایه دارند، دلیل آن را پایین بودن قیمت فروش کالاهای ایرانی در مقایسه با برندهای خارجی عنوان می‌کنند .

لوازم خانگی، پوشاک،چرم،چینی، رنگ و چندین و چند کالای دیگر از جمله مهم‌ترین کالاهایی هستند که صنعتگران آن‌ها ادعا می‌کنند ایران در زمینه تولید این کالاها کیفیت بالایی دارد، اما به دلیل نبود بازارهای صادراتی مناسب و قیمت پایین آن بعضا مجبور به فروش آن با برندهای خارجی می‌شوند.

هرچند که تا حدودی می توان به برخی از تولیدکنندگان در این مورد حق داد، چراکه از سویی هزینه تمام شده کالاهای تولید شده در ایران بالاتر از کشورهای دیگر است واز سوی دیگر قیمتی که کالاهای ایرانی در بازار دارند، بعضا از برخی کالاهای خارجی پایین تر است.

برای موفق شدن در حوزه تولید باید به کیفیت محصولات هم توجه زیادی داشت تامصرف کنندگان با اطمینان بیشتری نسبت به خرید اقدام کنند. البته می‌توان این پدیده را ناشی از دلایل مهمی دانست که با گذشت ده‌ها سال از این موضوع و پایدار بودن مشکل فروش کالاها با برند خارجی همچنان تلاش خاصی در این حوزه‌ها نشده است.

یکی از مواردی که در اقتصاد ایران همواره مغفول مانده، بحث "برندسازی" است که اعتبار اجناس ایرانی را برای مشتریان داخلی و خارجی افزایش خواهد داد.

ما در تاریخ کشور خود برندهای نام آشنایی در زمینه فرش، برنج و زعفران ایرانی داشته‌ایم که بر اثر کم توجهی از بین رفته‌اند و اکنون باید از زوایای مختلف موردبررسی کارشناسی قرار گیرد که چگونه می توان آن‌ها را احیا کرد.

در عین حال می‌توان گفت تنها بخشی که تاکنون در حوزه "برندسازی" در کشور ماخوب عمل کرده، صنایع غذایی است که البته به نظر می‌رسد در این زمینه مسیری هموارتراز صنایع دیگر پیش رو داشته‌ایم، چراکه بسیاری از این محصولات به دلیل ممنوعیت واردات، رقبای خارجی ندارند و آن‌ دسته از محصولات غذایی هم که واردات دارند،اختلاف قیمت زیادی بین نمونه داخلی و خارجی آن‌ها دیده می‌شود.

این در حالی است که در حوزه صنایع دیگر، تولیدات ایرانی از لحاظ "برندسازی" بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و شاید تعداد برندهای داخل ایران که در همه صنایع اسم ورسمی برای خود پیدا کرده‌اند، کمتر از 50 برند باشد.

تولیدکنندگان هم ایجاد برندهای موفق را در صنعت کشور نیازمند حمایت دولت می‌دانند و معتقدند برای پیشرفت در این زمینه، صنایع نمی‌توانند به تنهایی واردعرصه شوند؛ هرچند که باید فرهنگ وابستگی به دولت کم کم از میان صنایع ایران حذف شود.

در این زمینه مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران با بیان اینکه هزینه "برندسازی" در ایران بالاست، می گوید: هر بنگاه اقتصادی که بخواهددر ایران شفاف کار کند،باید ثبت شود، کد دارایی رد کند و شماره کارگاه بیمه بگیرد که در نتیجه بامشکلات بیشتری روبرو می‌شود، چراکه شهرداری، اماکن، تعزیرات، دارایی، سازمان حمایت واداره بهداشت این واحد را اذیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این شرایط کمتر کسی به افزایش تولید و توسعه کارش علاقه دارد، می افزاید: برای "برندسازی" هزینه‌ها افزایش می‌یابد و واحد تولیدی باید برای تبلیغات هم هزینه کند. از سوی دیگر واحدهایی که برند می‌شوند، به دلیل این هزینه‌هادارای دارایی نامشهود می‌شوند که اداره دارایی آن را قبول ندارد.

یکتا با انتقاد از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای قیمت‌گذاری در برندها ادامه می دهد: برندهای خارجی با هر قیمتی که دلشان بخواهد اجناس خود را می‌فروشند،اما ما بسیار تحت فشار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث برندسازی قیمت گذاری معنایی ندارد، اضافه می کند: قیمت کالاهای یک برند بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و اگر یک برند قیمتی را روی کالای خود بگذارد ،حتما مشتری خود را دارد.

وی می افزاید: برای مثال چند سال پیش یکی از برندهای تولیدکننده کت و شلوار را به دلیل اختلاف قیمت با بازار معمولی، جریمه سنگینی کردند که این امر در برندسازی معنا ندارد.

از سوی دیگر مباحث فرهنگی و اجتماعی یکی دیگر از موانع پیش روی برندسازی درایران است، چراکه نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که اصولا فرهنگ خرید کالای خارجی در ایران رونق زیادی گرفته و حتی در بخش‌هایی که ایران در آن صنعت خوبی دارد،خریداران علاقه بیشتری به خرید اجناس خارجی دارند.

بنابراین برندسازی در ایران و به واسطه آن تقویت تولید و اقتصاد کشور علاوه بر تقویت تجهیزات صنعتی، نیروی کار متخصص و ... نیازمند یک عزم ملی در این زمینه برای شکستن تابوی مصرف کالای خارجی است.

به این ترتیب می‌توان گفت تا زمانی که تولیدکنندگان و صنایع کشور اقدام به برندسازی قوی نکرده‌اند، نمی‌توان امیدوار بود که ارزش واقعی کالای ایرانی درکشور و خارج از آن مشخص شود.





نوع مطلب : گزارش، 
برچسب ها : برند سازی، کالای خارجی، کالای ایرانی،
لینک های مرتبط : اایسنا،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :