پایگاه خبری بهگزین (ویژه لوازم خانگی و آشپزخانه)
دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان مرکزی و نایب رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به رکود موجود بر بخش صنعت کشور، اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی مشمول همین شرایط است و در شرایط رکودی، بازار خیلی مهم است. اگر بخواهیم بزرگترین مشکل لوازم خانگی را معرفی کنیم، به اعتقاد بنده مشکل نقدینگی نیست بلکه مشکل بازار است.

به گزارش خبرنگار بهگزین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو گفت و گو،برنامه "حجره" با موضوع چالش‌ها و دستاوردهای تولید ملی و اقتصاد مقاومتی و با حضور مهندس محمدرضا جعفری رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان مرکزی و نایب رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، مهندس محمدرضا فریوری عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی و مدیرعامل شرکت فیلور و محمدتقی قشقایی مدیرعامل شرکت ایران شیر به روی آنتن رفت.

در این برنامه مهندس محمدرضا جعفری با اظهار به اینکه صنعت لوازم خانگی اشتغال بالایی را به خودش اختصاص داده است، در خصوص کالای ایرانی و خارجی در بازار گفت: می توانیم کالای ایرانی و خارجی را در بازار ببینیم ولی در مقیاس این دو کالا با یکدیگر فراموش نکنیم که در سال های تحریم مدیران اقتصادی صنعت لوازم خانگی  ایران در سخت ترین شرایط، محصولات رقابت پذیری را روانه بازار کردند.

نایب رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: امروز که فصل جدیدی برای اقتصاد ایران رغم خورده  فضا باز شده، در فضای پسابرجام باید این شرایط را لحاظ کنیم و فرصت را بدهیم تا کالاهای ایرانی بتواند خودش را پابه پای کالاهای خارجی نشان دهد.

جعفری با اشاره به رکود موجود بر بخش صنعت کشور، اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی هم به تبع مشمول همین شرایط است و در شرایط رکودی، بازار خیلی مهم است. اگر بخواهیم بزرگترین مشکل لوازم خانگی را معرفی کنیم، به اعتقاد بنده مشکل نقدینگی نیست بلکه مشکل بازار است.

وی با ذکر اینکه زمانی که شرایط رکود است باید دولت دخالت کند، گفت: در این شرایط مشکل تقاضا است و عمدتا در سطح لوازم خانگی انبارهای ما پر از کالاست و انتظار بود همان طوری که دولت در صنعت خودرو وارد شد و تقاضا را تحریک کرد در صنعت لوازم خانگی هم این اتفاق بیافتد.

 

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان مرکزی یادآور شد: البته بن های نقدی توسط سیستم های بانکی ما به طور ناقص ایجاد شد ولی متاسفانه نتوانست در بحث تحریک داخلی خیلی موثر واقع شود.

نایب رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، صادرات را یکی از راهکارهای لازم برای خروج صنعت لوازم خانگی از رکود دانست و عنوان کرد: راهی جز صادرات نداریم مگر اینکه قدرت خرید مردم را در سطح لوازم خانگی افزایش دهیم. بنابراین برای اینکه از رکود خارج شویم باید صادرات محصولات لوازم خانگی را در دستور کار خودمان قرار دهیم.

جعفری با ابراز تاسف از اینکه در سال هایی که وفور منابع ارزی را داشته ایم، واردات انبوه مذاق مصرف کننده ما را به سمت کالاهای خارجی برد، گفت: انبوه واردات ما را به جایی رسانده که مذاق مصرف کننده به سمت کالای خارجی رفته است اگر به 10 سال گذشته بر گردید، در سبد جهیزیه ایرانی برندهای ایرانی بود اما متاسفانه امروز حتی در طبقه متوسط ما هم تمایل به سمت کالای خارجی رفته است. انتظار صنعت لوازم خانگی داخلی، حمایت از بازار داخلی است.

وی با اشاره به این جمله که به کام واردات به نام تولید ملی، متذکر شد: عمده منازعات دنیا، منازعات بازار است. ما بازار را به راحتی در اختیار برندهای خارجی قرار دادیم. بسیاری از برندهای خارجی امروز به ظاهر واحدهای تولیدی را در کشور شکل دادند اما فقط صرف یک سیستم مونتاژ ساده است.

در ادامه مهندس محمدرضا فریوری  رکود را سرفصل مشکلات لوازم خانگی برشمرد و تصریح کرد: مشکل نبود تقاضا نیست بلکه در حال حاضر منفعلانه کردن تقاضا  مشکل است و این مشکل همه صنایع است، البته در سال جاری با توجه به تحولاتی که بعد از پسابرجام اتفاق افتاد و دستاوردهای سیاسی مثبتی که دولت به دست آورد و در زمینه نفت و پتروشیمی توانستیم حرکت های مثبتی را انجام دهیم در مجموع  شاید بتوانیم رشد اقتصادی را نشان دهیم ولی این رشد در این زمینه ها است و در سایر صنایع هنوز با مشکل رکود دست و پنجه نرم می کنند.

وی با اشاره به برخی از فعالیت های اقتصادی زیرزمینی و فرار از دادن مالیات به تاثیر این امر پرداخت و گفت: متاسفانه در شرایط حاضر که بخشی از اقتصاد به صورت اقتصاد زیرزمینی است و حجمی بالای 20 میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور وارد می شود این شبکه های واردکننده و توزیع کننده این بخش از پرداخت عوارض و مالیات قانونی فرار می کنند و تمام فشار اصلی روی شرکت هایی است که در صحنه هستند و قانونی کار می کنند و اینها منبعی برای تامین درآمدهای مالیاتی شدند و در این شرایط رکودی بعضی ها افتخار می کنند که 30 الی 40 درصد نسبت به گذشته رشد کرده است.

وی نزدیک شدن نرخ سپرده های بانکی به مرز تورم نقطه به نقطه را برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی لازم برشمرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم به اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند توجه ویژه بکنیم و آن را واقعا عمل کنیم به طور قطع برای نجات صنعت و اقتصاد باید نرخ سپرده ها را به مرز تورم نقطه به نقطه نزدیک کنیم و از آن مراقبت کنیم و نه اینکه به اسمی کار کنیم و در عمل انجام ندهیم.

فریوری با اشاره به نقش سیاست های اهرمی در صادرات بیان داشت: مثلا ما هرچقدر بخواهیم در صادرات عمل کنیم، اگر یک نکته کلیدی در سیاست گذاری ها درست عمل  نشود، عملا صادرات موفقی را نخواهیم داشت. وقتی ما نقشه راه مدون، متناسب و منطبقی نداریم همه حرکت ها در بخش صنعت متناقض و خنثی کننده همدیگر هستند.

وی متذکر شد: این جزو انتظارات تولید کننده است که نظام حاکمیتی ما کار جدی و عملی کند و بعد از اینکه کار علمی و مدونی انجام شد مصمم بر اجرای آن بشود. نه اینکه کتابچه هایی بعنوان برنامه های  راهبردی یا استراتژیک تهیه شود و هیچ بعد اجرایی در عمل به خودش نگیرد.


در ادامه برنامه قشقایی به چگونگی گسترش فضا برای کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: آموزش برای فرهنگسازی استفاده از کالای ایرانی موثر است. باید اول در خانواده آموزش استفاده از کالای ایرانی را به فرزندانمان یاد بدهیم. سپس در مدارس این آموزش داده شود. از طرفی ارتباط با مجامع علمی به صنعت ما کمک کرده است.






نوع مطلب : گزارش، 
برچسب ها : انجمن صنایع لوازم خانگی، انجمن تولید گنندگان لوازم خانگی، رکود،
لینک های مرتبط : رادیو گفت و گو،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic