پایگاه خبری بهگزین (ویژه لوازم خانگی و آشپزخانه)
دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها
بازار لوازم خانگی در ماه‌های اخیر شاهد نوسان‌ و افزایش‌ قیمت به دلیل تکانه‌های هیجانی است که به اعتقاد ناظران بازنده اصلی آن مصرف‌کنندگان و برنده این هیجانات در بازار لوازم خانگی تنها دلالان هستند.

به گزارش خبرنگار بهگزین به نقل از پایگاه خبری اقتصاد آنلاین،تولیدکنندگان هم در تله شبکه فروش قرار گرفته و با نگاه‌های کوتاه‌مدت آینده بازار را به خطر انداخته‌اند.  موج اول افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی وقتی شروع شد که قانون مبارزه با قاچاق در این بازار به اجرا درآمد و موج دوم که در روزهای اخیر به بهانه افزایش نرخ ارز رخ داده و قیمت‌ها را حدود 6 درصد افزایش داده است.

این در حالی است که براساس اعلام مسئولان وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر اجناسی به ارزش تقریبی بیش از هزار میلیارد تومان در انبار تولیدکنندگان خاک می‌خورد و رکود بر بازار لوازم خانگی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم حاکم است.

در چنین شرایط رکودی، جمع‌آوری کالاهای قاچاق از بازار منطقا باید موجب افزایش عرضه محصولات تولید داخل یا حداقل کالاهایی که به صورت رسمی وارد شده و در انبارها مانده‌ است می‌شد و رکود حاکم بر بازار تاحدی به سمت رونق می‌رفت.

از آن سو در‌حالی که طرح‌هایی از جمله کارت اعتباری  خرید کالاهای ایرانی شکست خورده است، تولیدکنندگان باید کالاهای تولیدی را با تخفیف عرضه می‌کردند، تا با کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار،  مصرف‌کنندگان تا حدی قدرت خریدشان را باز می‌یافتند.

 از سوی دیگر افزایش قیمت ارز در بازار با توجه به اینکه عمده اقلام لوازم خانگی در داخل با کیفیت‌های بالا تولید می‌شود، باید موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی می‌شد و این هم  به عنوان عاملی محرک برای رونق بازار لوازم خانگی داخلی  عمل می‌کرد.

اما ظاهرا مناسبات حاکم بر بازار عرضه در اقتصاد کشورمان با منطق‌های اقتصادی سازگار نیست و شبکه گسترده دلالی می‌تواند به راحتی از هر آب گل‌آلودی به نفع خود ماهی بگیرد. در حال حاضر با افزایش قیمت ارز از عرضه بیشتر لوازم خانگی ایرانی خبری نیست و اگر هم عرضه می‌شود از‌سوی شبکه فروش با همان نسبت کالاهای خارجی افزایش قیمت دارد.

 این وضعیت از نظر کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که شبکه تولید در این بازار، قدرتی در بخش عرضه ندارد و به همین دلیل بازار به آسانی دچار هیجان شده است.


 
  تولیدکنندگان نگاه کوتاه مدت دارند


به باور ناظران بازار در اقتصاد ایران شبکه فروش و دلالی دست‌بالا را در تعیین جهت قیمت‌ها دارد و به همین دلیل در چنین تلاطم‌هایی که بر اساس تئوری‌های اقتصادی می‌توان از آن به نفع رونق تولید داخل استفاده کرد، تولیدکنندگان اسیر القائات شبکه فروش می‌شوند و به جای اینکه به صورت بلند مدت به فکر بازارسازی و خارج کردن بازار از‌دست رقیبان خارجی و آشتی با مصرف‌کنندگان داخلی باشند، سعی می‌کنند با همگام شدن با‌تغییرات هیجانی در بازار به صورت کوتاه مدت سودی اندک حاصل کنند.

در سال‌های اخیر مدام از‌زبان تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران شنیده‌ایم که تقاضای موثر در بازار کاهش یافته و مردم توان خرید ندارند، اما کارشناسان واقعیت دیگری را هم در کنار کاهش نسبی قدرت خرید در این مورد گوشزد می‌کنند.

به باور کارشناسان در حال حاضر شبکه فروش طوری رفتار کرده که قیمت محصول تولیدشده داخلی با قیمت مشابه‌های خارجی آن در‌بازار برابری کند و در چنین شرایطی مصرف‌کنندگان به دلایل مختلف از جمله خدمات پس‌از فروش مناسب‌تر حاضرند چند درصد هم گران‌تر اجناس خارجی بخرند.

چنین بزنگاه‌هایی می‌تواند این رویه را اصلاح کند به شرطی که تولیدکنندگان به فکر منافع بلند مدت باشند و به مشتریان داخلی خود احترام بگذارند.


 
  توجیه افزایش هزینه‌ها در شرایط رکودی


 در روزهای اخیر کارخانجات لوازم خانگی به بهانه افزایش هزینه‌ها قیمت انواع محصولات را تا ۶ درصد افزایش داده‌اند. در چند سال اخیر بخش تولید با رکود روبه رو است و همین امر باعث شده تا تعدادی از واحدها تعطیل و نیمه تعطیل باشند.

در این شرایط دولت با طرح «رونق تولید»  درصدد رفع رکود بازار و مشکلات واحدهای تولیدی برآمد اما ایرادات این طرح و مانع تراشی سیستم بانکی باعث شد تولیدکنندگان نتوانند نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند. در حال حاضر رکود بازار هر روز بر حجم مشکلات تولیدکنندگان اضافه می‌کند و دولت هم سیاست جدیدی برای تغییر شرایط ندارد.

در چنین شرایطی افزایش قیمت از‌سوی تولیدکنندگان منطقی به نظر نمی‌رسد اما در حالی که واردکننده‌‌ها  نوسانات قیمت دلار را بهانه کرده و اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند، کارخانجات داخلی هم  افزایش هزینه‌های تولید را بهانه قرار داده و معتقدند با توجه به هزینه‌های تولید چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند. دبیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت رشد هزینه‌های تولید را دلیل افزایش ۵ تا ۶ درصدی قیمت لوازم خانگی اعلام کرد.



شهرام میرآخرلو مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت درباره دلایل افزایش 6 درصدی قیمت انواع محصولات لوازم خانگی گفت: «کارخانجات تولیدی لوازم خانگی از سال 93 تاکنون افزایشی در قیمت محصولات خود نداده‌اند. با افزایش هزینه‌های تولید، رشد 5 تا 6 درصدی قیمت لوازم خانگی صورت گرفته است، حدود دو‌سالی است که به خاطر رکود افزایش قیمتی در محصولات لوازم خانگی اتفاق نیفتاده بود اما در حال حاضر افزایش هزینه‌ها باعث این امر شده است.»


اما کارشناسان اقتصادی می‌پرسند چه اتفاقی در بازار رخ داده که در حالی که تولیدکنندگان در این شرایط به فکر پوشش افزایش هزینه‌های تولید از طریق افزایش قیمت افتاده‌اند؟ به اعتقاد آنها در‌حالی که بازار لوازم خانگی همچنان در رکود است این افزایش قیمت بازی دو سر باخت هم برای مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان است و آنها در تله دلالان و شبکه فروش قرار گرفته‌اند درحالی که می‌توانستند از شرایط ایجاد شده به نفع خود و‌در‌نهایت مصرف‌کنندگان استفاده کنند.


از سوی دیگر رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: «‌اگر‌گرانی لوازم خانگی به بهانه گرانی ارز برای ما محرز شود، لوازم خانگی به گروه کالایی یک (مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی) برمی‌گردد.»

سید محمود نوابی، در خصوص افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخ دلار در بازار لوازم خانگی که توسط رییس اتحادیه لوازم خانگی هم تایید شد، به ایسنا  گفت: «به پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انواع لوازم خانگی به دلیل عرضه و تنوع مناسبی که دارند، از گروه کالایی یک به گروه کالایی دو منتقل شده‌اند. ورود لوازم خانگی به گروه کالایی دو به معنای رهایی از نظارت و قیمت نیست، بلکه فقط قیمت تکلیفی برای اینها در کارگروه تنظیم بازار تعیین نمی‌شود اما فعالان لوازم خانگی باید ضوابط عمومی را در خصوص قیمت‌گذاری رعایت کنند.»




نوع مطلب : گزارش، 
برچسب ها : افزایش قیمت، دلال، ارز، رکود،
لینک های مرتبط : اقتصاد آنلاین،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :